یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار کاهش قیمت دلار حباب سکه را کوچک کرد + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ «طرح ساماندهی کارکنان» قبل پایان کار مجلس یازدهم تمام شود رهن و اجاره در منطقه الهیه مشهد چقدر است؟ + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود آخرین تغییرات درباره زمان واریز یارانه معیشتی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درباره مطالبات سهام داران شرکت پدیده شاندیز | «گشان» در برزخ

  • کد خبر: ۸۲۵۱۰
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
درباره مطالبات سهام داران شرکت پدیده شاندیز | «گشان» در برزخ
کاهش ارزش سهام گشان در شرایطی رخ می‌دهد که پیش از این بسیاری از سهام داران انتظار داشتند بعد از مدت‌ها صبر و انتظار، شاهد رونق دوباره سهام پدیده باشند.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ درحالی که هر سهم «گشان» پدیده شاندیز بعد از عرضه دوباره در پاییز سال گذشته در فرابورس با ۷هزارو۸۰۰تومان کشف قیمت شد، ۷ مهر امسال قیمت این سهام به ۲ هزارو ۷۶ تومان کاهش یافت. کاهش ارزش سهام گشان در شرایطی رخ می‌دهد که پیش از این بسیاری از سهام داران انتظار داشتند بعد از مدت‌ها صبر و انتظار، شاهد رونق دوباره سهام پدیده باشند.

البته در کنار این مسئله تاخیر در واریز مبلغ سهام ابنیه نیز سبب شده است این روز‌ها بر نارضایتی سهام داران افزوده شود. در همین زمینه برخی سهام داران با ارسال پیام به روزنامه شهرآرا به این مسئله انتقاد کردند.

به عنوان نمونه یکی از آن‌ها نوشته است: «چرا بعد از گذشت پنج ماه از فروش سهام ابنیه داخل سامانه سناپ، هنوز پول فروش سهام واریز نشده؟ مگر غیر این است که یکی بالاخره باید آن تعداد سهام را خریده و درعوض آن پولی پرداخت کرده باشد؟» یکی دیگر از سهام داران نوشته است: «خیلی‌ها مثل من مجبور شدند به خاطر بدهی، بخشی از سهام و دارایی خویش را به ثمن بخس بفروشند. بعد از هفت سال از شروع بحران پدیده، توجیهات، دیگر از سمت مسئولان و مدیران شرکت پذیرفتنی نیست.» سهام دار دیگری ضمن گلایه از مسئولان پدیده نوشته است: «چرا مسئولان شرکت کاری نمی‌کنند تا ذهنیت منفی درباره سهام پدیده در اذهان عمومی از بین رفته و اقبال به گشان در فرابورس افزایش بیابد؟»

برنامه؛ شرط ضروری رشد سهام پدیده

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با شهرآرا درباره وضعیت گشان گفت: تا زمانی که پدیده برنامه مشخصی برای جذب سرمایه گذار در بورس نداشته باشد، ارزش گشان افزایش نخواهد یافت. امیر زندنژادطهرانی افزود: مردم باید ببینند که برنامه‌های عمرانی پدیده درحال پیشرفت است و اثرات ملموس آن را حس کنند. در چند وقت گذشته مسئولان پدیده درباره اقدامات خود صحبت‌هایی کرده اند، اما تا زمانی که سرمایه گذاران اثرات این صحبت‌ها را نبینند، به سمت خرید گشان نمی‌روند. وی ادامه داد: در شرایطی که سهام جذاب زیادی در بازار وجود دارد، پدیده باید برنامه‌ای قوی برای جذب سهام داران داشته باشد و بتواند آن‌ها را متقاعد کند که خرید گشان ارزشمند است.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود پدیده برای توسعه پروژه‌های خود به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی است، گفت: باتوجه به وضعیت اقتصادی فعلی مانند تداوم کرونا بعید است که سرمایه گذاران خارجی تمایلی به سرمایه گذاری در پدیده داشته باشند. این نکته را باید درنظر گرفت که کرونا ضربه زیادی به صنعت گردشگری زده و همین مسئله سبب شده است پروژه‌های مرتبط با این صنعت مانند پدیده با مشکلات زیادی مواجه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نمی‌شود براساس ارزش ساختمان‌های پدیده، ارزش گشان را تعیین کرد و افزایش داد. اکنون شرکت‌هایی ساختمانی هستند که ارزش دارایی آن‌ها زیاد است، اما ارزش سهامشان اندک. درواقع در بورس برای تعیین ارزش سهام به سود نگاه می‌کنند نه به ارزش دارایی ها. وی بیان کرد: سهام پدیده دارای سود انباشته است و اگر افزایش قیمت دلار در چند سال اخیر را نیز درنظر بگیریم، ارزش گشان باید بیشتر از رقم فعلی باشد.

ارزش گشان بیشتر است

با این حال مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده در گفتگو با شهرآرا، درباره وضعیت واریز مبلغ سهام ابنیه گفت: باتوجه به منابع مالی که به مرور تامین می‌شود، روزانه به تعدادی از سهام داران وجوه آن‌ها پرداخت می‌شود و این روند تا زمانی که کل وجوه سهام داران پرداخت شود، ادامه دارد؛ هرچند شرکت به دنبال تامین منابع مالی جدید از راه‌های مختلف است تا در اسرع وقت به انجام تعهدات خود عمل کند.

سعید ورودی افزود: فهرست املاک و مستغلات شرکت توسعه به عنوان شرکت اصلی در سامانه کدال منتشر شد که نشان از میزان دارایی‌های غیرمنقول شرکت و ارزشمندی سهام آن دارد. با بررسی فهرست منتشرشده ملاحظه می‌شود که ارزش بازار گشان در بازار سرمایه درحال حاضر با ارزش دارایی‌های شرکت همخوانی ندارد و قیمت سهم بسیار کمتر از ارزش املاک آن است و معامله این سهم با این قیمت‌ها در بازار سرمایه توجیه ندارد.

وی بیان کرد: باتوجه به اظهارنظر فنی سازمان حسابرسی که متولی استاندارد‌های ملی حسابداری در کشور است، درباره امکان توزیع یا تبدیل صرف سهام خزانه به سرمایه در قالب افزایش سرمایه، ظرفیت جدیدی برای شرکت فراهم شده است که بتوان از این محل افزایش سرمایه داد، بنابراین اقدامات اولیه برای تهیه طرح توجیهی افزایش سرمایه جدید شروع شده است و امکان افزایش سرمایه با عددی بزرگ‌تر وجود دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->